Sociální poradna

Podporujeme schopnost občanů prosazovat svá práva a uplatňovat své zájmy.

Popis realizace sociální poradny:

Společnost Help-in, o.p.s. (dále poskytovatel) poskytuje v souladu se zakládací
smlouvou a statutem odborné sociální poradenství – Sociální poradnu.

Cíl služby:

Cílem Sociální poradny je získat, posílit, případně obnovit schopnost občanů prosazovat a chránit vlastní práva a zájmy, využívat veřejné instituce a služby, pomoci jim v oblasti komunikace a mezilidských vztahů a tím zmírnit, eliminovat, případně minimalizovat nepříznivou situaci či krizový stav, který řeší.

Cílové skupiny:

Cílovými skupinami jsou:
Osoby se sníženou schopností prosazovat své zájmy a hájit svá práva. Snížená schopnost může přitom mít mnoho různých příčin : nízká úroveň vzdělání, snížený intelekt, nemoc či zdravotní postižení, poruchy komunikace, nezaměstnanost, způsob života nesoucí znaky sociálního vyloučení, strach z jednání na veřejných institucích, špatná ekonomická situace .


Cílovou skupinou nejsou:
Osoby, které potřebují speciálně zaměřené poradenství ( např. na domácí násilí, závislost na návykových látkách, hracích automatech, obchod se ženami, oběti trestné činnosti , posouzení školní zralosti apod.)

Zásady pro poskytování odborného poradenství:

Diskrétnost během jednání -v soukromí mimo doslech a dohled jiných osob, kterými mohou být jiní klienti, spolupracovníci z poradny, či jakékoli jiné osoby),

Nestrannost – se zájemci je jednáno bez ohledu na rozdíl rasy, pohlaví, postižení, sexuální orientace, politické příslušnosti, světonázorové orientace, sociálního statusu, apod.

Nezávislost – poradce jedná s uživatelem nezávisle na svých pocitech, postojích a názorech v oblastech politiky, světového názoru, vztahu k jednotlivým skupinám obyvatel, osobnosti uživatele apod.

Respektování – je respektováno právo zájemce o službu na informace a právo odmítnout nabízenou radu, informaci či postup .

Jednání se zájemcem o službu:

Jednání se zájemcem o poradenství vychází z charakteru této služby, kdy ve většině případů se jedná o výkon jednorázový, tzn. že návštěvník poradny je současně zájemcem i klientem , přičemž nemusí docházet ani k osobnímu kontaktu ( poradna Help-in, o.p.s. umožňuje jak telefonický kontakt, tak i elektronickou poštu). Návštěvník poradny obdrží úvodem informaci o zaměření poradny, bezplatnosti a základních principech, kterými se její činnost řídí , je upozorněn ,že z důvodu evidence řešených případů, bude proveden o kontaktu záznam , přičemž má právo volby, zda chce být veden anonymně, v opačném případě je požádán o souhlas ke shromažďování osobních a citlivých údajů .V případě telefonického kontaktu jsou informace zpracovávány jako u klientů, kteří si přejí zůstat anonymní . Dále jsou zájemci o poradenství upozorněni na možnost podání stížnosti.

Nabídka poskytované služby:

Nabídka poradenské služby vychází z výše uvedeného cíle služby , přičemž základní
činnosti jsou zajišťovány v rozsahu následujících úkonů :
1) sociálně terapeutické činnosti
Poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech a práva, konkrétně v těchto oblastech:
-bydlení,
-pracovní právo a zaměstnanost,
-dávkový systém sociálního zabezpečení,
– sociální služby
– rodinné právo a sociálně právní ochrana dětí
– dluhy a exekuce ( základní informace)
– kompenzační pomůcky
2) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a osobních záležitostí
– pomoc při vyřizování běžných záležitostí
vyplňování tiskopisů, psaní žádostí, návrhů či žalob na soud, odvolání, odpory proti
rozhodnutí správních orgánů, soudu, korespondence s úřady, vyřizování
prostřednictvím komunikační techniky
-pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu se sociálním prostředím

3) zprostředkování navazujících služeb

4) fakultativní
-pronájem kompenzačních pomůcek
5) v režimu Akreditace Ministerstva spravedlnosti

Uzavření smlouvy , plánování a průběh služby:

V případě sociálního poradenství se písemná smlouva neuzavírá ani individuální plán nesepisuje. Smluvní vztah je navázán v případě souhlasu klienta s níže uvedeným způsobem průběhu služby a je-li to relevantní, udělením písemného souhlasu o shromažďování osobních a citlivých údajích. Průběh služby je následující :


1. pomoc při definování problému či situace, ve které se klient nachází
2. naformulování stavu, kterého chce klient dosáhnout
3. poskytnutí rady, informace, návodu řešení jak dosáhnout očekávaného stavu
4. aktivní pomoc při realizaci řešení ( v případě, že ji klient potřebuje)

Kontakty

Provozní doba Sociální služby:

Provozní doba Akreditované služby MSp:

Kapacita:

Okamžitá maximální kapacita jsou 3 uživatelé ( sociální služba -2, akreditace MSp –1)

Materiálně technické zajištění služby:

Sociální poradna je realizována v pronajatých prostorách , kde jsou pro ni vyhrazeny 3 místnosti s vlastním vybavením – 2x 16m 2 – jednací místnosti, 1 místnost – 25m 2 na kompenzační pomůcky a sklad materiálu ( ta je společná s pečovatelskou službou) sociální zařízení pro klienty a kuchyňka společná pro pracovníky společnosti. Poradna je umístěna na okraji největšího sídliště ve městě, současně je dostupná pro občany dojíždějící ( autobus -3 min.,) a je v blízkosti úřadu práce.


Jednací místnosti jsou vybaveny nábytkem, PC s komplementem, softwarem včetně ASPI, uzamykatelnými skříněmi. Poradna postupně vybavuje půjčovnu kompenzačních pomůcek.


Provozní řád poradny byl schválen místně příslušným orgánem hygienické správy.

Vyřizování stížností:

Klient Sociální poradny Help-in, o.p.s. si může stěžovat na kvalitu nebo způsob poskytovaných služeb a to i anonymně. Společnost Help-in, o.p.s. má zpracovanou směrnici pro příjímání a vyřizování stížností v sociální poradně, která je k dispozici na www.help-in.cz a mimo jiné upravuje :

Způsob podávání stížností (Stížnost může podat uživatel nebo jím zvolený zástupce:
ústně, písemně ,elektronickou poštou, telefonicky).

Způsob vyřízení (písemný protokol ), lhůtu vyřízení stížnosti ( bezodkladně nejpozději
do 30 dnů) a oprávněné osoby poskytovatele k vyřízení ( ředitel, členové správní rady
s uvedením kontaktů).

Postup v případě nesouhlasu s výsledkem (možnost obrátit se na registrační orgán,
veřejného ochránce práv) – s uvedením kontaktů.

Potřebné dokumenty